Informacja z XVIII posiedzenia Grupy Sterującej Ewaluacją RPOWP na lata 2014-2020

Informacja z XVIII posiedzenia Grupy Sterującej Ewaluacją RPOWP na lata 2014-2020

XVIII posiedzenie Grupy Sterującej Ewaluacją RPOWP na lata 2014-2020 (GSE) zostało przeprowadzone w formule on-line w dniu 13.10.2021r. Przedmiotem posiedzenia były konsultacje raportu końcowego i tabeli rekomendacji z badania ewaluacyjnego „Ocena wpływu wsparcia kierowanego do osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy w województwie podlaskim na ich sytuację po zakończeniu udziału w projekcie”.

 

Wykonawca badania przychylił się do wszystkich uwag zgłoszonych w ramach posiedzenia. Ustalono, iż treść Raportu będzie przedmiotem dalszych, pogłębionych analiz. Protokół rozbieżności, zawierający wszystkie uwagi do raportu końcowego zostanie przekazany do 26 października br., zgodnie z zapisami umowy.

  W trakcie spotkania, przedstawiciele GSE wskazali na konieczność dostosowania raportu z badania do wymagań umowy na jego realizację, w zakresie:

1. Odstąpienia od cytowania w treści Raportu wypowiedzi respondentów, zgodnie z wymogami Opisu Przedmiotu Zamówienia.

2. Zapewnienia triangulacji na etapie analizy i wnioskowania. Zwrócono uwagę na konieczność zlikwidowania w raporcie podrozdziałów dotyczących poszczególnych metod badawczych i przedstawienia syntetycznych wyników triangulacji przeprowadzonej na etapie wnioskowania.

3. Dostosowania sposobu prezentacji wyników badania do założeń badania wynikających z OPZ. Wymogiem koniecznym przedmiotowego dokumentu była ocena skuteczności i użyteczności form wsparcia, oferowanych w ramach poszczególnych działań. Natomiast w części przypadków, jak np. w przypadku Działania 9.1, Wykonawca analizuje poszczególne typy operacji wymienione w SZOOP, a nie formy wsparcia.

4. Braku w Raporcie jednoznacznego odniesienia się do wyników przeprowadzonych studiów przypadku oraz panelu delfickiego. Raport powinien być uzupełniony również o wnioski płynące z realizacji ww. metod badawczych.

5. Doprecyzowania odniesień przy opisach źródeł pod wykresami dot. wyników badania CAWI/CATI z beneficjentami. Podawana liczba respondentów, n=228 w przypadku badania beneficjentów, nie jest zgodna z informacjami na temat liczby respondentów badania, podanymi przez Wykonawcę podczas posiedzenia GSE. Należy zweryfikować poprawność podawanych liczebności respondentów, w założeniu do każdego analizowanego w Raporcie obszaru badania.

6. Odniesień w Raporcie do istnienia zamkniętych katalogów wsparcia, z którego mogli korzystać uczestnicy. Należy zweryfikować zapisy raportu, które wskazują na istnienie katalogu wsparcia, z którego uczestnicy projektów mogą wybierać sobie interesującą ich formę wsparcia w ramach projektu. Zgodnie z ustaleniami w trakcie posiedzenia, katalogi przykładowego wsparcia oferowanego w ramach projektu określane były we wnioskach o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej VII/IX w obszarze włączenia społecznego, gdzie tworzone są indywidualne plany działania pod konkretne potrzeby uczestników projektów. Mogły one być zmieniane/rozszerzane w trakcie trwania projektu pod kątem indywidualnych potrzeb uczestników.

7. W trakcie posiedzenia, zgłoszono również następujące uwagi do tabeli rekomendacji:

a) W przypadku rekomendacji dotyczących perspektywy finansowej 2021-2027 adresatem nie będzie IZ RPOWP 2014-2020. Najlepiej jest wskazać IZ RPOWP, bowiem nieznana jest jeszcze nomenklatura instytucji w systemie wdrażania perspektywy finansowej 2021-2027.

b) Rekomendacja nr 1 dot. realizacji projektów realizujących wskaźniki jest niemożliwa do wdrożenia w trwającej perspektywie finansowej z uwagi na zakontraktowanie dostępnych środków i brak nowych konkursów.

c) W rekomendacji nr 2 wskazano, aby w perspektywie finansowej 2021-2027 uwzględnić potrzeby określonych grup docelowych, m.in. wsparcie w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3. Zgodnie z linią demarkacyjną wsparcie w tym zakresie wdrażane będzie na poziomie krajowym.

d) W rekomendacji nr 3 należy zweryfikować sposób wdrożenia rekomendacji z zapisami projektu ustawy wdrożeniowej. Zgodnie z Ustawą, niemożliwym jest zawiązywanie partnerstw bez konieczności przeprowadzania konkursu.

e) W rekomendacji nr 4 wskazano na konieczność zapewnienia uczestnikom projektu formalnego potwierdzenia uzyskanej wiedzy, kwalifikacji i umiejętności. Należy podkreślić, iż w ramach RPOWP dotychczas stosowano kryteria, które obligowały beneficjenta do formalnego potwierdzania uczestnikom projektów zdobytej wiedzy i kwalifikacji, np. poprzez wydanie certyfikatu.

f) Jako adresata rekomendacji nr 5 wskazano beneficjentów, co jest nieprawidłowe. Adresatem rekomendacji mogą być wyłącznie instytucje funkcjonujące w systemie wdrażania środków unijnych.

g) W tabeli rekomendacji, w kolumnie „obszar tematyczny” należy uwzględnić oprócz rynku pracy również obszar włączenia społecznego, zgodnie z przedmiotem badania.

 

 Wykonawca badania przychylił się do wszystkich uwag zgłoszonych w ramach posiedzenia. Ustalono, iż treść Raportu będzie przedmiotem dalszych, pogłębionych analiz. Protokół rozbieżności, zawierający wszystkie uwagi do raportu końcowego zostanie przekazany do 26 października br., zgodnie z zapisami umowy.

 

 

 

 

 

Powrót na początek strony