Informacja z XIX posiedzenia Grupy Sterującej Ewaluacją RPOWP na lata 2014-2020
XIX posiedzenie Grupy Sterującej Ewaluacją RPOWP na lata 2014-2020 (GSE) zostało przeprowadzone w formule on-line (na platformie zoom) w dniu 10.12.2021 r.
Posiedzeniu przewodniczyła Pani Wioletta Dąbrowska Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego.
PRZEDMIOT POSIEDZENIA
- Nadanie propozycji statusów oraz ustalenie realizatorów rekomendacji z badania pn. „Ocena wpływu wsparcia kierowanego do osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy w województwie podlaskim na ich sytuację po zakończeniu udziału w projekcie”;
- Omówienie Opisu Przedmiotu Zamówienia na realizację badania ewaluacyjnego pn.: „Ocena wpływu wsparcia RPOWP 2014-2020 na jakość kształcenia zawodowego w województwie podlaskim”;
- Prezentacja raportu z badania ewaluacyjnego pn. „Ocena wpływu wsparcia RPOWP 2014-2020 na edukację opiekuńczo-wychowawczą w województwie podlaskim” oraz nadanie statusów rekomendacjom z badania.
USTALENIA
W pierwszej części posiedzenia przeanalizowano rekomendacje z badania pn. „Ocena wpływu wsparcia kierowanego do osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy w województwie podlaskim na ich sytuację po zakończeniu udziału w projekcie”, zaproponowane przez Wykonawcę badania – EU-CONSULT Sp. z o.o. Wszystkim rekomendacjom nadano statusy oraz przyjęto termin ich wdrożenia. Wobec faktu, że żadna z rekomendacji nie została odrzucona, wszystkie rekomendacje będą podlegały monitorowaniu.
W drugiej części posiedzenia omówiono założenia Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ), dotyczące badania pn. „Ocena wpływu wsparcia RPOWP 2014-2020 na jakość kształcenia zawodowego w województwie podlaskim”. W trakcie dyskusji poruszono kwestię przyjętych kryteriów badawczych, ze szczególnym naciskiem na sposób oceny kryterium efektywności. W trakcie spotkania przedstawiciele Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego sformułowali oczekiwania odnośnie zakresu i sposobu realizacji badania. Zostanie ono przeprowadzone w oparciu o trzy kryteria ewaluacyjne: skuteczność, efektywność i użyteczność. Przy czym, w przypadku oceny skuteczności i użyteczności interwencji, ocenie mają zostać poddane wszystkie formy oferowanego wsparcia, natomiast efektywność zostanie oceniona w odniesieniu do wybranego katalogu form wsparcia. Zrezygnowano z oceny kryteriów na poziomie poszczególnych typów projektów.
W kontekście badań realizowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, zaproponowano również, aby w ramach ewaluacji zostały przeanalizowane dostępne wyniki badań w obszarze szkolnictwa ponadpodstawowego, w tym zawodowego, realizowanych na poziomie krajowym.
W efekcie oceny działań RPOWP 2014-2020 ukierunkowanych na podniesienie jakości kształcenia zawodowego, mają zostać sformułowane rekomendacje, które będą użyteczne z punktu widzenia wdrażania działań na poziomie regionalnym w nowej perspektywie finansowej.
W zakresie oceny rezultatów wdrażania interwencji pod kątem ich efektywności, zgłoszono sugestię wykorzystania w metodyce oceny interwencji wg tego kryterium, udziału przedsiębiorców.
W ostatnim punkcie posiedzenia został zaprezentowany raport z badania ewaluacyjnego pn. „Ocena wpływu wsparcia RPOWP 2014-2020 na edukację opiekuńczo-wychowawczą w województwie podlaskim”. Przedstawiono najważniejsze wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej oraz nadano statusy rekomendacjom z badania i przyjęto termin ich wdrożenia.